Nagyhalak Horgászata a Frontvonalban

Írta: Kovács Gergő

Nagy halak horgászata, becserkészése kapcsán mindenkinek az őszi időszak jut az eszébe, amikor is a vermelésre készülő nagytestű halak sokkal óvatlanabbak, bátrabban táplálkoznak. Ám egy bizonyos természeti jelenség is nagy segítségünkre lehet ebben. A nyári kánikulában mikor a vizek hőmérséklete is ugrásszerűen emelkedik, igen gyakori, hogy a vizek lakói táplálkozása jelentős mértékben lecsökken.

A nap során betörő hidegfronttal megérkezett a heves esőzés is

Egy az ilyenkor betörő hidegfront során a vízi élet felpezsdül, melynek legfőbb oka, hogy a hidegfronttal érkező légmozgás, és esetleges csapadék hatására a víz dúsul oxigénben, ennek következtében a halak anyagcseréje és táplálkozása felgyorsul és lényegesen több táplálékot vesznek magukhoz. Ez fokozottan érvényes a nagytestű halakra.Pecát megelőző napokban nyomon követtük a meteorológusok előrejelzéseit, látván a hidegfront érkezését, egyértelművé vált, hogy aznap parton a helyünk

Kócos tavon nem csak szebbnél szebb halakkal, hanem ilyen és ehhez hasonló hüllőkkel is találkozhat

Horgászatunk helyszínéül ismételten kedvenc horgászvizünket, Kócos horgásztavat választottuk.

Megszokott módon ismételten feeder botokkal vettük üldözőbe a tó lakóit. Jelen esetben 2 különböző hosszúságú bottal készültünk.Míg én egy 390-es és egy 360 as rezgőspicces pálcát hoztam magammal, addig Dávid szintén egy 360-es botot állított csatasorba. Végszerelékeinket nem bonyolítottuk túl a már jól megszokott és bevált távdobó kosarakat alkalmaztuk 25g-os kiszerelésben.Mivel céltudatos nagyhalas horgászatot terveztünk ezért az etetést is ennek a függvényében alakítottuk ki. Így jelen esetben az etetőanyag alkalmazását elhanyagoltuk és az etetést kizárólag pellet alkalmazásával szerettük volna megoldani.

Nap során alkalmazott mixtúra összetevői

Melyet egy különleges technika segítségével sikerült is megvalósítanunk a két hosszabbik boton. Mely nem más, mint a pellet ragasztása.

Ez egy igazán könnyen és gyorsan elvégezhető művelet, mely semmilyen különleges eszközt nem igényel. Mindösszesen az etetésre szánt pelletre valamint egy ragasztó porra lesz szükségünk.

A ragasztáshoz használt aromát célszerű egy kevés vízben feloldani…

… így egy spricni segítségével könnyen a pelletek felületére juttathatjuk

A pelletet egy megfelelő méretű tálba öntjük, majd annak felületét minimálisan megvizezzük, ezt követően már csak a ragasztó port kell folyamatos apró részletekben adagolnunk mindaddig, míg a pelletekből egy könnyed nyomással gombócokat tudunk formázni.

Tipp: A ragasztás során ügyeljünk az alkalmazott víz és ragasztó mennyiségére. Ha túl kevés vizet és ragasztót használunk, akkor nem áll össze megfelelő mértékben, ha viszont túlzásba visszük a mennyiségüket, akkor egy csirizszerű anyagot kapunk, mely horgászatra majd, hogy nem alkalmatlan.

Ragasztáshoz szükséges ragasztóanyagot több lépésben adagoljuk a keverékhez

Ha mindent megfelelően végeztünk akkor a pelletek egy ilyen ” tömbbé” állnak össze

Fontosnak tartom megemlíteni, hogy ha bármi féle ragasztott anyaggal kívánunk horgászni, akkor azt fokozottan óvjuk a tűző naptól, hiszen a napsugárzás fokozatosan kiszáríthatja az anyagunkat így az eddig jól használható mixtúra használhatatlanná válik. Ezt megelőzendő letakarva, hűvös helyen tároljuk.

Mivel pellettel etettünk így stílszerűen pellettel is csaliztunk.

Nap nyerő csalijai

Én kizárólag a Fűszres kolbászos pellettel csaliztam egyik botom szimpla 1 szem süllyedő, míg a mások botom hajszálelőkéjére már egy ugyan ilyen ízesítésű ballanszírozott csali került. Dávid pedig a fokhagymás dippelt pelletet részesítette előnyben ezen a napon.

Horgászat megkezdését követően rövid időn belül határozott húzós kapásnak vághattam be, rövid fárasztást követően parton volt a nap első hala, mely igaz nem a várt méret, de annál szebb potyka volt

Alig, hogy újracsaliztam és bevetettem végszerelékem, ismét húzós kapásnak vághattam be, majd a bot karikába maradt és az orsó folyamatos tempóba adagolta a zsinórt. Bő20 métert lelopott a dobról mire sikerült megállítanom. Ezután kezdetét vette az igazi huza – vona. Hol én húztam 10-15 métert hol ellenfelem lódult meg egy –egy erősebb kirohanással. Ez így ment egészen 70 percen keresztül , mikor is elsőnek sikerült végre partközelbe terelnem és rövid pórázra fognom. Majd még további 10 percbe került mire sikerült szákba terelni az addigra teljesen kimerült gyönyörű tükröst.

10,3 kg-os pocakos tükrös

Mérleg kijelzője 10,3 kg-ot mutatott.

Pár fénykép után természetesen szabadjára is engedtem.

Ezek után Dávid órái következtek, kezdés képen egy 2-as forma tükröst sikerült partra kényszerítenie, majd rövid időn belül egy termetesebb hallal került ő is szembe, melyet közel 15 perces fárasztást követően sikerült megszákolnom.

Dávid egy szebb tükrössel

A hal pontos súlya 5,7 kg volt.

Majd még 2 kisebb ponttyal zárt a sort.

Délután 4 körül járhatott az idő mikor is a nyeletőm hangja törte meg a csendet. Kontaktus felvétele után a bot ismét karikába maradt, majd a korábbi forgatókönyv megismétlődött.

11,2 kg-os hibátlan pikkelyes potyka

Fárasztás végén egy gyönyörű, hibátlan tövest sikerült partra emelni, melynek súlya 11,2 kg volt

Alig, hogy visszaengedtem a nap második 10+-os halát a másik boton is kapás jelenetkezet. Ismét karikába hajlik a bot, az orsó folyamatos ciripeléssel adagolja a zsinórt. Forgatókönyv hasonló az előzőekhez annyi változással, hogy az emlegetett hidegfront elért minket és a küzdelem második felét már szakadó esőben kellett végrehajtani. Mindent egy lapra feltéve komoly terhelésnek vetettem alá ellenfelem, melynek eredménye ként rövid időn belül feladta a küzdelmet.

A nap legnagyobb hala, mely a heves esőzést megelőző percekben kapott ( súlya 12,1 kg volt)

Szákolást követően a nap halát sikerült partra emelni, melynek súlya közel 13 kg volt

A nap hátra lévő részében már nem sikerült halat fognunk, sajnálatos módon Dávidot hosszas küzdelem után megtépte egy feltehetően 10+-os egyed. Örömöm leírhatatlan volt, ezen rövid horgászat halat három nagytestű halat sikerült ideiglenesen partra kényszerítenem, melyek ráadásul egytől egyig tíz kilón felüliek voltak.Összegezvén a történéseket, egy igazán eredményes napot zártunk. A kiválasztott technika, taktika eredményre vezetett. Az időközben megérkező hidegfront hozta a vele szemben támasztott elvárásokat és az egyébként inaktív nagytestű halakat dőzsölésre késztette.

1 szem 12 mm-es pellet egy szem popuppal kombinálva

Ha megfelelő időben, megfelelő helyen és megfelelő csalogató anyagokkal próbálkozunk, akkor az eredmény nem marad el.Mint már oly sokszor most is bebizonyosodott , hogy az az időjárás ami nem kedvez nekünk az nagyon kedvező lehet a halak kapókedvének, így egy kis eső ne riasszon el senkit attól , hogy hódoljon kedvenc időtöltésének, mert ha igazán kitartók vagyunk annak meglesz az eredménye.